Denně se setkáváme s tím, že pacienti reagují
neadekvátně svému zdravotnímu stavu. Někdo má obavy, že nás zbytečně obtěžuje,
jiný zase je (nebo byl) přesvědčen, že „to rozchodí“.
Alespoň několik
základních doporučení:
Náhlá změna zdravotního stavu by vždy měla být konzultována co nejrychleji s lékařem -
podle doby s praktickým lékařem, specialistou, u kterého je pacient sledován,
nebo cestou RZP, linky 155 nebo linky 112.
Především jde o tyto příznaky:
poruchy řeči a pohyblivosti, náhlá dušnost nebo bušení srdce, stavy bezvědomí, bolesti na hrudi, bolesti břicha.
Pacienti s již známým onemocněním srdce nebo cév, by měli
být od svého lékaře vybaveni nitrosprayem,
který se v případě bolesti na hrudi aplikuje pod jazyk. Bolest by měla po
aplikaci odeznít do 2 minut. Při trvání bolesti je třeba volat lékaře.
Pokud se jedná o dlouhodobé potíže, které už byly
konzultované s lékařem, a nedošlo ke
změně intenzity, charakteru nebo frekvence výskytu potíží, pak stačí vyčkat
na plánovanou kontrolu nebo doporučené vyšetření.
Vždy však je lépe potíže konzultovat, než si jich nevšímat. Může
se tak, v krajním případě, i zachránit život.
Občas se nás při vyšetření ptáte, co „tam“ vlastně vidíme. Pokud máte zájem, podívejte se na několik příkladů. Špičková vyšetření děláme v našem Kardiocentru echokardiografií. Tato zobrazovací metoda nám umožňuje pomocí ultrazvuku „nahlédnout“ na činnost srdce v reálném čase anebo třeba zjistit stav tepen a žil oběhového systému. Tady je několik příkladů nejčastějších poruch.
Asi nejznámějším „obrázkem“ z našeho kardiocentra je výstup z EKG, tedy elektrokardiografu. A co se z křivek třeba vyčte.